Постинг
09.03.2014 18:25 -
Жестоко е на сцената да се конкурират деца
Оперната прима Райна Кабаиванска:
Жестоко е на сцената да се конкурират деца
Имаше закони, които забраняваха на малчугани да се изявяват, преди да станат на 13
ЕЛЕНА КРЪСТЕВА 08.03.2014 - Г-жо Кабаиванска, в момента тв ефирът у нас е залят от състезания за млади таланти, в които звезди са деца на 5-6 години. Как гледате на подобен тип надпревара? Питам ви, защото вие сте еталон за сценично дълголетие…
ЕЛЕНА КРЪСТЕВА 08.03.2014 - Г-жо Кабаиванска, в момента тв ефирът у нас е залят от състезания за млади таланти, в които звезди са деца на 5-6 години. Как гледате на подобен тип надпревара? Питам ви, защото вие сте еталон за сценично дълголетие…
- Това е жесток спектакъл! Да се намесват дечица е ужасно, защото им решаваш живота. Осъждаш ги на страшен живот, защото те до гроба ще мислят, че са таланти и трябва непременно да се изявяват. Оставяш им травма за цял живот. Навремето имаше закони, които забраняваха на децата да се явяват на сцена до 13-14 години, и това беше много хубаво. Защото иначе се стига и до трагични състояния. Кариерата на певеца става много трудна. Може ли да си представите, че на конкурси се явяват по 1000 певци за едно място! А през 1959-а, когато аз се явих на конкурс за „Ла Скала” – бяхме двайсет певци. Сега светът е такъв, че младите непременно търсят публично изявяване на всяка цена . Още от деца. Никой не казва като едно време: „Аз искам да стана лекар”, „Аз искам да бъда пожарникар”, „Аз искам да стана фризьор”. Децата казват: „Искам да съм артист в театъра... Искам да съм артист в телевизията”.
- Вашият внук Джовани какъв иска да стане?
- Иска да става механик, моля ви се. Понякога се шегувам, че много лошо сме го възпитали, горкото дете. Иска да строи машини.
- През 1973 г. ви канят за ролята на херцогиня Елена в „Сицилиански вечерни”, под режисурата на Мария Калас в театъра на Торино. Какво ви остана от тази среща?
- За мен Мария Калас беше Идола. И си остана Идол. Тя е огромен природен феномен – преди всичко глас и после с невероятно силна индивидуалност. Да се срещна с нея беше голямо вълнение. Тогава тя вече не пееше. Приличаше на дете, което се лута в тъмнина. Впечатлението ми беше, че тази жена живееше само на сцената. В този спектакъл тя работеше преди всичко с мен и когато идваше на сцената да ми покаже нещо, се оживяваше. Тогава беше жива, тогава беше Мария Калас. А иначе беше потисната жена без интереси... С нея не можеше да се говори на обикновени теми. Нейната тема беше само музиката. Според мен тя умря, защото не пееше повече. Гласът и сцената бяха нейният живот.
- Това ли е цената, която плаща артистът?
- Може би големият артист. А пък другите, може би, в края на краищата правим компромис – между един нормален живот и живот на сцената. Но този компромис се плаща с това, че никъде не сте на максимума – нито на сцената, нито в семейството.
- Всяка година провеждате майсторски клас в НБУ, отделно преподавате в Академия „Веки-Тонели” - Модена, и в Академия „Киджана” в Сиена. Броили ли сте учениците си?
- Не съм, но не са много, защото ги пресявам доста жестоко. Знам колко е трудна кариерата и не искам да давам илюзии. В Модена имам постоянен Майсторски клас, който продължава цяла година и винаги приемам 12 души. С толкова работя и в Сиена, и в София. 12 е моето число, за да мога да работя редовно и всеки ден. Моята теория е, че пеенето не е импровизация. То е както при школите на големите художници - всеки си е имал една група от ученици, които са расли заедно с него, помагайки му. Такава е и моята теория за пеенето и виждам, че дава много хубави резултати. В последните години виждам млади хора, много надарени, които хвръкват в най-високата точка на небето като метеори и като метеори загасват след две години. Моята цел е да готвя ученици с талант, но и със здрава техника, за да могат да държат години на сцената. Истинският растеж на артиста се намира само на сцената. Струва ми се, че с класовете ми в Модена, Сиена и София започва да се получава тази връзка.
Възпитавам учениците си в този дух - че конкуренцията е много силна и че те трябва да са на максимума по всички линии – и по музикална, и по сценична, и по физическа. И да не забравят, че за да станеш певец, не е достатъчен хубавият глас. Има такива с хубави гласове, но пък нямат глава. А главата също е важно нещо, в края на краищата. Да не кажем, че е най-важното, от там минава и гласът. Много съм лоша, защото знам колко е жесток този свят.
- Откъде идват в момента най-добрите гласове?
- Като че ли от Русия. Първо там са милиони, но освен това имат добра стара школа в пеенето, която се е запазила. Добрите сопрани са от Русия, а добрите тенори – от Южна Америка. В Италия също има елементи на високо ниво – като моята ученичка Мария Агреста, която е номер едно на сопраните в Европа.
- Мария Агреста колко години работи с вас?
- Четири години. После две години се борихме, за да я вземат в театрите. Отначало никой не искаше да я вземе, а после я глътнаха и сега няма един свободен ден.
- Тя ли е вашата наследница?
- Наследница не може да се каже, защото всеки си има своя глас и индивидуалност. Тя е съвсем други тип, по Вердиев, лиричен сопран.
- В НБУ отсега подготвят юбилеен концерт за 80-годишнината ви през декември. Имате ли представа какъв ще е репертоарът?
- Този концерт трябваше да е изненада. Подготвят го уж тайно моите приятели от НБУ и приятелите тук в Италия, но вече знам, че 18 души са потвърдили участие. Сигурно ще е широк репертоар, защото сред учениците ми има и сопрани, баси, тенори, баритони.
- Често казвате, че младите не бива да отказват никакви ангажименти. Вие кога си позволихте да откажете ангажимент?
- Винаги съм била много внимателна към репертоара. Не помня много добре датите, но е било около 1961-1962-ра. Тогава направих доста сензационен дебют в Метрополитън Опера в Ню Йорк с ролята на Неда в „Палячи” . След което мистър Бинг – тогавашният директор на Метрополитън опера и една от историческите фигури в оперния свят, ме повика и ми предложи договор за Джоконда и за Норма. Аз казах „Не, мистър Бинг, тези роли не мога да ги пея”. Той беше много духовит и отвърна: „А, вие сте първата жена, която казва „Не” и отказва на мистър Бинг!” Тогава трябва да съм била на 26-27 години. Никога не съм мислила тези роли да ги пея, всичко съм правила доста рационално.
- Да излезем малко извън операта – вие винаги сте била добре информирана и по отношение на геополитиката. Какви тонове долавяте в музиката на Европа в момента?
- Европейската музика не я чувам много добре. Усещам голямо разочарование от Обединена Европа, защото очакванията бяха за друго, а се оказа, че построиха още едно бюрократично чудовище. То много ясно се вижда в Брюксел - грамадни сгради, цял квартал с еврочиновници.
Вижда ми се много мъчна тази история за общ европейския дух. Тук, в Италия, където живея, все още сме на градове врагове. Представяте си на държави как сме. Затова ще бъде много трудно.
- Според вас във време на барикади къде е мястото на хората на изкуството?
- Едно време бях казала на Блага Димитрова, че поетите и артистите подготвят революцията, но после не трябва да влизат в политиката. Когато тя влезе в политиката и после много бързо излезе, ме попита: „спомняш ли си какво ми каза – че трябва да подготвяме революцията, но да не влизаме в политиката!”
- В България на дневен ред идват проблемите с ксенофобията и бежанците. Как италианците се справят с това?
- Бежанците не са ново явление. Италия е на три морета и пристигат от всички страни, особено от Африка. Тук в никакъв случай не са расисти и ги приемат с добро желание. Дали тези, които пристигат, имат добри намерения – не е много ясно, защото има и свестни хора, но има и разбойници. Но във всеки случай, общественото мнение е доста отворено, тъй като Италия е богата страна, в това няма никакво съмнение. Всички тези, които гледат стари хора, са или рускини, или полякини, или украинки. Във фабриките е пълно само с чужденци, защото младежите в Италия искат да се изявяват артистично. Всички са висшисти, а на висшиста не му се ходи във фабрика. Иска да има бюро с компютър и телефон и толкова. Така че богатите европейски страни имат нужда от емигранти. . Визитка Родена е на 15 декември 1934 г. в Бургас
Един от най-известните гласове на България
Представителка на златното поколение на Ла Скала
В коронната си роля Тоска е пяла с Лучано Павароти, Пласидо Доминго и Хосе Карерас
Кавалер на Ордена на Италия, 5 пъти най-популярна личност на Италия и 2 пъти музикант на годината http://www.monitor.bg/article?id=421028
Следващ постинг
Предишен постинг
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. zaw12929
14. stela50
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. zaw12929
14. stela50
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata